2011/11/27

Movie MTWTFSS

Olen ollut uskomattoman laiska osallistumaan Movie Monday -haasteisiin viimeiset, öh, kaksi kuukautta. Jotenkin en ole kokenut, että minulla olisi ollut aiheisiin tähdellistä sanottavaa (tai ainakaan mitään eriävää muiden vastauksista). Kuitenkin, ihan vain jotten rikkoisi kaavaa, aion käydä kaikki väliin jääneet topicit lyhyesti läpi.


Rakastan tanssielokuvia, ja jos ajatellaan vain elokuvallisia ansioita, on Black Swan ehdottomasti ykkönen. Toisaalta siinä tanssia on tavallaan melko vähän, ja siten erilaiset street dance -tyyppiset filmatisoinnit tuovat enemmän virikkeitä itse koreografioinnin osalta. Juontahan niissä sitten harvoin on nimeksikään. Mutta minulle voi myydä lähes minkä tahansa tanssielokuvan helposti.

Minkä elokuvan näyttäisin ulkomaalaiselle? Suomesta on vuosien aikana tullut paljon hyvää valkokankaille, mutta jos haluaisin kertoa, millaista kansaa olemme, osuisi valinta tasan yhteen: Rare Exports. Kiero, hauska ja sympaattinen elokuva.

Uusimpia lempinäyttelijöitä kyseltiin. On muutamiakin, joilta olen nähnyt vain roolin tai pari, jolloin ihastukseni perustuu pääasiassa näihin roolihahmoihin, enkä osaa pelkästään niiden perusteella vielä heitä top-listoille laittaa (Carey Mulligan, Mary Elizabeth Winstead, Yasmin Paige, Fanningin siskokset). Sitten on niitä, joita olen seurannut vuosikausia, mutta joille olen vasta viimeisten vuosien tai kuukausien aikana lämmennyt (Michelle Williams). Ja sitten on niitä, joille muuten vaan olen lämmennyt harvinaisen hitaasti. Kuten tämän kuun komistus (luvassa pian).

Indiefilkka tai muuten vaan suurelta yleisöltä piiloon jäänyt oma lemppari. Tätä piti miettiä pitkään, sillä monet sellaiset, jotka ovat nykynuorisolta paitsiossa, ovat kenties joskus olleet kohahduttavia kaikessa "pienuudessaan". En myöskään aina tiedä jonkin tietyn elokuvan (tai musiikin) suuruudesta mitään, koska en yleensä ota selvää sellaisista asioista - minä pidän tai en, suosiolla ei ole väliä. Hmm. Mainitaan sitten vaikka In Search of a Midnight Kiss, kiva pieni leffa, joka tuli katsottua vähän aikaa sitten ja josta kirjoitan enemmän myöhemmin.

Saako tähän vastata Simba, saako? Saa.

"...en ole nähnyt. Mutta koska se on niin noloa, niin valehtelen kaikille että olen nähnyt." Itseasiassa tällaisia elokuvia ei (enää) ole - olen kasvanut aikuiseksi ja myönnän sivistymättömyyteni. :D Mutta toki iso kasa leffoja pitäisi nähdä joka tapauksessa. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ole nähneet vanhaa Star Wars -trilogiaa, mutta samaan aikaan olen itse täysin tietämätön Kummisedistä.

#26 - Xmas Time
Jep, olin vähän ajoissa tämän aiheen kanssa, mutta ei se mitään. Kun ei ole lunta, voi edes leikkiä, että joulu on tuloillaan! The Nightmare Before Christmas on ehtaa joulutunnelmointikamaa ja Samu Sirkkakin pitää katsoa joka jouluaatto. On kuitenkin yksi, jonka väliin jättämisestä saan itkupotkuraivarin. Ja joka toisaalta itkettää joka tapauksessa aina ihan liikaa - The Snowman. Tajusin, että olen katsonut sen joka ikinen joulu todella, todella monen vuoden ajan, ja koskaan siihen ei kyllästy. ♥


Here are just some past Movie Monday topics that I haven't been writing about. Sorry, too lazy and busy to translate them right now! :/

4 comments:

  1. The Snowman on ihana. Sen saa nykyään myös DVD:llä. Se on ollut kerran jo ostoskorissanikin matkalla kotiini mutta ei, kyllä se vain on niin että se pitää katsoa jouluaattoaamuna livenä telkkarista.

    ReplyDelete
  2. Tiina, mulla onkin se DVD, mutta siinä on eri alku kuin alkuperäisessä! Mur. Mieluummin siis katson livenä + vanhaa rätisevää VHS-versiota. ;)

    ReplyDelete
  3. Mie oon kaveripiirissäkin se musta lammas, joka inhoaa Lumiukkoa ja kanava vaihtuu sen ajaksi jouluaattona aina :D Joskus pienenä likkana olen sen nähnyt ja todennut ärsyttäväksi, eikä ole tehnyt mieli vanhempanakaan tarkistaa, oisko ajatus toinen :D

    ReplyDelete
  4. Pia, haha :D Mäkin tunnen yhden, joka vihaa Snowmania koko sydämestään! En oikein ymmärrä semmosta. ;)

    ReplyDelete